19 november 2020

Jezelf tegenkomen

De afgelopen tijd kwam ik mijzelf twee keer tegen. Tegen op en in een boek.
Zo was ik bij het Kringloopcentrum Amersfoort. Op de boekenafdeling vond ik een boek over het Burgerweeshuis van Amersfoort. Dit is een boek uit de 14 delige reeks Amersfortia. Toen ik de achterzijde van het boek bekeek zag ik tot mijn verrassing een afbeelding van een schilderij wat ik in 1997 had geschilderd. Een schilderij van de Mariënhof aan de Zuidsingel. In dit voormalige klooster vestigde in 1611 het Burgerweeshuis van Amersfoort zich. Honderden jaren lang hebben ontelbare weeskinderen uit Amersfoort hun jeugdjaren hier doorgebracht.
Ik was alweer vergeten dat ik destijds mijn toestemming had gegeven om dit schilderij op de achterzijde van het boek te zetten. Wat een leuke en onverwachte ontmoeting.


De tweede ontmoeting had ik in het Eemhuis. Bibliotheek Eemland is hier gevestigd en heeft een grote collectie met boeken over Amersfoort. Zo ook een aantal boeken over de beroemde Amersfoortse kunstschilder Toon Tieland. Het zal u niet verbazen dat het werk van Toon Tieland een grote inspiratie voor mij is. Sommige mensen vergelijken mijn schilderijen wel eens met die van hem. In een van deze boeken kwam ik het schilderij van de Mariënhof uit 1997 weer tegen. Bij het samenstellen van het boek over Toon Tieland is dit schilderij van mijn hand per ongeluk in de eerste druk terecht gekomen. In de tweede druk is dit door de uitgever hersteld.


Het was een aangenaam wederzien.

1 opmerking:

Anoniem zei

Prachtige schilderijen Hennie! Groet, Iris van den Brink